Julen närmar sig: Beställ före den 15 december för att garantera punktlig leverans!

Parentlys Skydd för Slitage och Skador

Vår syn på användning och skötsel

Vi på Parently vet att barn använder produkter på sitt eget sätt. Därför är det helt naturligt att repor, märken och slitage uppstår vid användning. Vi vill att du ska känna dig trygg med att använda din hyrda produkt som om den vore din egen. För att du ska slippa oroa dig för mindre problem, ersätter vi det som går sönder under normala användningsförhållanden utan någon extra kostnad. Du kan välja att lägga till Parentlys rese-/skadeskydd som även täcker skador och slitage som kan uppkomma vid intensiv användning. Du blir då endast ersättningsskyldig vid felaktig användning eller vårdslös hantering.

För att göra detta tydligare och ge dig en bättre förståelse av vad du kan förvänta dig, har vi samlat några exempel på olika typer av slitage och skador. På denna sida kan du även läsa om vilken typ av skador som vårt rese- och skadeskydd omfattar. Oavsett om det handlar om skrapmärken, enskilda olyckor eller ovanligare fall av vårdslös hantering finns vi här för att du ska kunna använda din hyrda produkt tryggt och utan bekymmer!

När står Parently för reparationskostnaderna?

  • Normal användning

    Mindre repor och skrapmärken kan uppstå även vid varsam användning, särskilt på pre-loved produkter. Därför täcker vi på Parently underhåll och reparation vid slitaget som uppkommer vid normal användning.

  • Något har gått sönder

    Om du använder din hyrda produkt mycket och ofta finns det risk för att den går sönder, som i exemplen ovan, där barnvagnsstyret har knäckts, en del av bilbarnstolen har gått i itu och barnvagnschassit har skadats. Om detta sker på grund av misstag, oaktsamhet eller felaktig användning är kunden betalningsskyldig för reservdelar och reparation. Om produkten används enligt manualen men ändå skadas tillhandahåller vi på Parently reservdelar så att produkten fungerar som den ska under hela hyresperioden. Läs längre ner på sidan om Parentlys rese/skadeskydd som täcker den här typen av skador.

  • Vårdslös användning

    Parently utför inte reparationer eller ersätter produkter för skador som har uppstått på grund av vårdslös hantering. Detta kan till exempel vara om en barnvagn har kommit för nära en öppen eld och chassit har börjat smälta, om viktgränserna har överskridits eller om produkten har använts på ett annat felaktigt sätt. I sådana fall är kunden skyldig att betala för hela produktens kostnad.

Nyfiken på hur vi inspekterar produkter?

Parentlys Skydd – En Bekymmersfri Hyra

Vill du hyra produkter utan att behöva oroa dig för eventuella skador? Då är vårt reseskydd (vid korttidshyra) eller skadeskydd (vid månadshyra) det perfekta tillägget till din prenumeration. Så här fungerar det:

  • När något går sönder

    Om den hyrda produkten används enligt instruktionerna men ändå skadas, täcker Parentlys rese-/skadeskydd skador upp till 7000 SEK. Observera att skadan måste anmälas till oss inom 2 dagar.

  • Gäller per produkt

    Parentlys rese/skadeseskydd täcker skador för en hyrd produkt vid ett tillfälle. Om du hyr flera produkter behöver du flera skydd - ett till varje produkt.

  • Undantag

    Skador orsakade av vårdslös hantering omfattas inte. Exempelvis täcks inte ett smält chassi om barnvagnen placerats för nära en öppen spis.

Frågor och svar om reparationer och slitage

Var kan jag läsa mer om vad som gäller om en produkt blir skadad?

Du hittar information om vad som gäller vid skador och reparationer i våra allmänna villkor.

Vad gör jag om min produkt går sönder under hyresperioden?

Om din produkt går sönder vid normal användning, kontaktar du oss så ordnar vi snabbt reservdelar eller en ersättningsartikel. Vi strävar efter att åtgärda problemet inom 48 timmar från att du kontaktat oss.

Hur inspekterar ni produkten?

Klicka här för att läsa om hur vår process för inspektion, reparation och säkerhetskontroll går till.

Vilken typ av slitage är acceptabelt?

Vi förstår att barn kommer att använda produkter som barn gör, så repor och slitage är helt okej. Om det behövs kommer vi att tillhandahålla reservdelar. Du behöver inte oroa dig för mindre skador. Endast betydande skador orsakade av uppenbar felhantering behöver ersättas av kunden.

Vad händer om produkten blir borttappad eller stulen?

Detta händer sällan, men om det sker ska du skicka ett e-postmeddelande till hej@parently.se så återkommer vi till dig. För dyrare produkter rekommenderar vi att du ser till att dina produkter täcks av din hemförsäkring eller tecknar separat försäkring för produkterna eftersom vi kan debitera dig för det totala beräknade ersättningsvärdet för produkten.

Din sinnesro: Svar på viktiga frågor

  • Varje utrustningsdel är noggrant renoverad och bär vårt kvalitetssigill för din sinnesro.

  • Byt storlek eller stil under din hyresperiod — vi anpassar oss till ditt barns tillväxt och föränderliga preferenser, vare sig det är barnvagnar, bilbarnstolar, cyklar, släpvagnar eller barnstolar.

  • Skrapmärken från lek är en del av äventyret. För mer betydande reparationer tillhandahåller vi snabbt reservdelar eller en ersättningsartikel.

  • Enkel upphämtning och retur vid lokala serviceställen, allt hanteras genomdin användarkontrollpanel.