FAQ - Allt du behöver veta om avtal, löptid, kundkonto och leverans

  • Hur beställer jag en produkt från Parently?
  • Hur fungerar betalningen för min prenumeration?
  • Vad bestämmer prissättningen på de produkter jag hyr?
  • När börjar min prenumeration?
  • Kan jag ha olika varaktigheter för de produkter jag beställer?
  • När debiteras jag?
  • Min rabattkod fungerar inte. Vad ska jag göra?
  • Kommer ni att göra kreditkontroller?
  • Dras betalningen automatiskt från mitt kort varje månad?
  • Kan jag betala manuellt om jag inte har ett bank- eller kreditkort?
  • Hur uppdaterar jag min betalningsmetod/kortinformation?
  • Vart hittar jag min månadsfaktura?
  • Vart levererar ni?
  • Hur lång är leveranstiden?
  • Var kan jag hämta min beställda produkt?
  • Hur mycket kostar leveransen?
  • Hur hanterar jag mina prenumerationsuppgifter?
  • Kan jag byta en produkt och hur fungerar det?
  • Kan jag förlänga min nuvarande prenumeration?
  • Hur avslutar jag min prenumeration under bindningstiden?
  • Jag har inte fått något engångslösenord, vad gör jag?
  • Vilken typ av slitage är acceptabelt?
  • Bör jag behålla produktens förpackning?
  • Var kan jag hitta namnet och/eller serienumret på min Bugaboo-barnvagn?
  • Hur fungerar returen?
  • När avslutas prenumerationen?
  • Hur mycket kostar returen?
  • Vad innebär renoveringsprocessen?
  • Om det skulle uppstå repor eller något skulle gå sönder, vad händer då?
  • Kan jag köpa produkten jag hyr?
  • Hur bidrar Parently till hållbarhet?
  • Vilka varumärken arbetar ni med?
  • Kommer produkterna med garanti?
  • Vad händer om produkten blir förlorad / stulen?
  • Jag har en vän som är intresserad av att använda Parently – kan jag få en hänvisningslänk?

Hur beställer jag en produkt från Parently?

Att beställa är enkelt! Besök vår webbplats, välj din önskade produkt och välj din minimala prenumerationsperiod för att se prissättningen. Under utcheckningsprocessen behöver du betala din första avbetalning och välja önskat leveransdatum och leveransmetod. I slutet får du en orderbekräftelse.

Hur fungerar betalningen för min prenumeration?

När du hyr någon av våra produkter för första gången måste du betala prenumerationsavgiften för den första månaden samt eventuella fraktkostnader vid utcheckning. Från och med den andra månaden dras avgifterna automatiskt från ditt kort i början av varje månad.

Om du beställer en reseutrustning för en period som är kortare än 3 månader, debiteras hela avgiften som en engångsavgift när du beställer.

Vad bestämmer prissättningen på de produkter jag hyr?

Prissättningen på våra hyrprodukter baseras på din valda prenumerationsperiod. Längre prenumerationsperioder kommer ofta med fördelen av lägre månadskostnader, vilket ger värde och flexibilitet för att möta dina behov.

När börjar min prenumeration?

Din prenumeration börjar så snart du tar emot produkten. Från det ögonblicket inleds kontraktsperioden och prenumerationen aktiveras. Den första avbetalningen sker vid beställning av produkten, vilket innebär att ingen ytterligare avgift debiteras vid den tidpunkten. 

Kan jag ha olika varaktigheter för de produkter jag beställer?

Ja, du kan välja olika prenumerationsperioder för de produkter du beställer för att bäst passa dina behov.

När debiteras jag?

Vi debiterar alltid månadsavgifterna i förväg för varje period.

Min rabattkod fungerar inte. Vad ska jag göra?

Om du stöter på problem med din rabattkod, vänligen kontakta oss på hej@parently.se så hjälper vi dig! 

Kommer ni att göra kreditkontroller?

Ja, för att skydda oss själva, våra partners och våra befintliga medlemmar, utför vi kreditkontroller på nya medlemmar. Detta är kontroller som kan ske hela tiden av vissa företag, utan att du vet om det. Det är en snabb översyn av data, och det påverkar inte din kreditvärdighet.

Dras betalningen automatiskt från mitt kort varje månad?

Ja, den första månadsbetalningen sker vid beställning av produkten, och därefter dras kommande belopp automatiskt från det angivna kortet varje månad.  Betalningar kan inte göras manuellt. 

Kan jag betala manuellt om jag inte har ett bank- eller kreditkort?

Nej, tyvärr erbjuder vi för närvarande endast betalning med bank- eller kreditkort.

Hur uppdaterar jag min betalningsmetod/kortinformation?

1. Logga in på ditt Parently-konto med den här länken: https://login.parently.se/en/auth/login

2. När du är inloggad ser du dina beställningar på vänster sida (scrolla ner). Eftersom betalningsmetoden är kopplad till din beställning, vänligen klicka på beställningen/beställningarna.

3. Du kommer då att se all din beställningsinformation. Om du scrollar ner finns det en knapp som heter "Uppdatera betalningsmetod". Klicka på den och uppdatera betalningsmetoden.

Vart hittar jag min månadsfaktura?

Du kan hitta din månadsfaktura när du loggar in på ditt personliga kundkonto.

Här hittar du alla fakturor tillgängliga för nedladdning.

Faktura download Parently

Vart levererar ni?

För närvarande är leverans möjlig inom hela Sverige.

Hur lång är leveranstiden?

Vi levererar över hela Sverige till/från DHL serviceställen inom 5-7 arbetsdagar. I Stockholm erbjuder vi ett upphämtningsalternativ som är möjligt inom 3 arbetsdagar efter att du har lagt din beställning. Om du behöver någon expressleverans/upphämtning, vänligen kontakta oss på hej@parently.se så försöker vi ordna det.

Var kan jag hämta min beställda produkt?

Du kan hämta din produkt från vårt lager som ligger i Stockholm på Sollentunavägen 141, 191 44 Sollentuna. Våra öppettider är måndag till fredag, 9-16. Detta alternativ erbjuder en snabb och smidig leverans för dig som befinner dig i Stockholmsområdet. Innan du hämtar din produkt behöver du beställa och betala online samt ta med din orderbekräftelse. Vid upphämtningsområdet hittar du en QR-kod som du behöver skanna för att bekräfta din upphämtning.

Hur mycket kostar leveransen?

För leverans och retur tillämpas en avgift på 90 SEK (149 SEK för korttidsuthyrning under 3 månader). Hemleverans är tillgänglig mot en extra avgift på 349 SEK. Om du själv hämtar och lämnar tillbaka produkten på vårt lager i Stockholm, tillkommer ingen leveransavgift. Klicka här för mer information.

Hur hanterar jag mina prenumerationsuppgifter?

Parently-prenumerationer erbjuder flexibilitet för att kunna anpassa dina föränderliga behov. Du kan hantera dina prenumerationsuppgifter, inklusive förlängningar eller eventuella ändringar här: https://login.parently.se/auth/login. Där kan du både justera varaktigheten eller avsluta din prenumeration.

Kan jag byta en produkt och hur fungerar det?

Att byta produkt är enkelt och gör det möjligt för dig att alltid ha rätt produkt som passar din familjs behov. För att initiera ett produktbyte, maila oss på hej@parently.se med ditt prenumerationsnummer och produkten du vill ha istället. En bytesavgift på 249 SEK tillkommer, vilken täcker logistiken för att leverera din nya produkt och returnera den gamla. Skulle hyreskostnaden skilja sig, justeras din månadsavgift därefter.

Kan jag förlänga min nuvarande prenumeration?

Om din produkt inte har retunerats till prenumerationens slutdatum kommer din prenumeration automatiskt att förlängas med 1 månad i taget, utan någon extra kostnad. Därmed kan du behålla produkten så länge du behöver den.

Hur avslutar jag min prenumeration under bindningstiden?

Om du önskar avsluta din prenumeration under bindningstiden har du två alternativ: Du kan alltid byta din produkt mot en annan som bättre passar dina behov. Om den nya produkten är dyrare kommer den månatliga kostnaden att öka i samband med detta.

Om du föredrar att inte byta och känner att produkten tar upp för mycket plats, kan du enkelt returnera produkten genom ditt kundkonto.

Det finns två scenarier vid en retur:

a) Avbokning inom 90 dagar:

För tidiga avbokningar inom de första 90 dagarna från startdatumet (exklusive korttidsuthyrningar på <2 månader) tillämpas en enkel avgiftsstruktur: du ansvarar för betalningen för den aktuella månaden samt en avbokningsavgift på 300 SEK. Detta säkerställer att du inte är låst vid ett långsiktigt åtagande om din situation förändras.

b) Avbokning efter 90 dagar:

Till exempel, om du prenumererade på 18+ månader till ett månadspris på 80 SEK, men avbryter efter 13 månader, med den justerade månadskostnaden för 12+ månader som 100 SEK, skulle du betala en engångsavgift på 13 gånger 20 SEK (totalt 260 SEK)

Jag har inte fått något engångslösenord, vad gör jag?

I detta fall, vänligen kolla din skräppost och se till att stavningen av e-postadressen är korrekt. Om du fortfarande stöter på problem, kontakta oss på hej@parently.se.

Vilken typ av slitage är acceptabelt?

Vi förstår att barn kommer att använda produkter som barn gör, så repor och slitage är helt okej. Om det behövs kommer vi att tillhandahålla reservdelar. Du behöver inte oroa dig för mindre skador. Endast betydande skador orsakade av uppenbar felhantering behöver ersättas.

Bör jag behålla produktens förpackning?

Ja, vänligen behåll och förvara produktens kartongförpackning under användningen. Detta är viktigt för att underlätta returprocessen.

Var kan jag hitta namnet och/eller serienumret på min Bugaboo-barnvagn?

Vanligtvis placerar Bugaboo klistermärken på chassin, där du kan hitta namnet och serienumret på produkten du har fått. (Se bild).

Bugaboo find product serial number and name

 

Hur fungerar returen?

När du har avslutat din prenumeration kommer du att få ett e-postmeddelande med alla returinstruktioner (inklusive retur via DHL eller direkt till vårt lager). För detaljer om returprocessen, klicka här.

När avslutas prenumerationen?

Prenumerationen avslutas när vi har tagit emot produkten tillbaka i vårt lager. Vänligen räkna med en returleverans via DHL på 3-4 arbetsdagar så planera tillräckligt med tid för att packa och returnera den till oss.

Hur mycket kostar returen?

Returkostnaderna ska betalas av hyresgästen (90 SEK per returpaket för självbetjäning / 240 SEK för upphämtning hemma). Returen är kostnadsfri om kunden själv retunerar produkten direkt till vårt lager.

Vad innebär renoveringsprocessen?

Alla returnerade produkter genomgår en grundlig inspektion för att uppnå fullständighet, funktionalitet och djuprengöring, vilket sammanlagt består av 15 steg. Vår renoveringsprocess säkerställer att produkterna är lika bra som nya, och uppfyller våra höga kvalitetsstandarder. Hitta mer information här.

Om det skulle uppstå repor eller något skulle gå sönder, vad händer då?

Vi förväntar oss att du använder vår produkt, så normalt slitage är absolut inget problem och vi vet också att tyger blir smutsiga. Du behöver inte oroa dig för det.

Kan jag köpa produkten jag hyr?

Vi arbetar på att utveckla en metod som kommer tillåta dig att köpa produkten under din prenumerationsperiod. Detta alternativ är ännu inte tillgängligt, men vi strävar efter att snart göra det möjligt.

Hur bidrar Parently till hållbarhet?

Vår hyres- och renoveringsmodell minskar avfall avsevärt och förlänger produktens livscykel, vilket understryker vårt åtagande till en hållbar framtid. Genom att välja Parently gör du inte bara ett val för kvalitet och bekvämlighet utan också för miljön.

Vilka varumärken arbetar ni med?

Vi samarbetar uteslutande med premium, högkvalitativa varumärken för att säkerställa att alla produkter du hyr från oss kommer med den tillförlitlighet och kvalitet du förväntar dig. Detta åtagande till kvalitet innebär att varje produkt också kommer med en garanti från producenten. Exempel på varumärken är Thule, Bugaboo, Axkid, Maxi Cosi.

Kommer produkterna med garanti?

Ja, alla produkter kommer med en garanti som tillhandahålls av producenten. Vi säkerställer att varje artikel vi erbjuder möter våra höga standarder och våra kunders förväntningar.

Vad händer om produkten blir förlorad / stulen?

Detta händer sällan, men om det sker skicka ett e-postmeddelande till hej@parently.se så återkommer vi till dig. För högvärdesartiklar rekommenderar vi att du ser till att dina artiklar är täckta av din hemförsäkring eller tecknar separat försäkring för artiklarna, eftersom vi kan debitera dig för det totala beräknade ersättningsvärdet för artikeln.

Jag har en vän som är intresserad av att använda Parently – kan jag få en hänvisningslänk?

Logga in på ditt kundkonto med hjälp av denna länk och tryck sedan på "Refer a friend" uppe i det högra hörnet.

Knappen "Refer a friend" är tillgänglig med ett aktivt abonnemang för att eliminera risken för bedrägeri. Av samma anledning är kontantutbetalning inte giltig!
 
Remisskoden är INTE giltig på korttidsuthyrningsprodukter!

Parently - Hänvisa en vän